خطر مرده زایی و مرگ نوزاد با افزایش نمایه ی  توده ی بدنی مادر

 15 آوریل 2014- بالا بودن نمایه ی توده ی بدنی مادر قبل از بارداری یا در مراحل اولیه ی بارداری با افزایش خطر مرگ جنین، مرده زایی یا خطر مرگ نوزاد همراه است زنانی که به چاقی مفرط مبتلا هستند در معرض بیشترین خطر از نتیجه ی بارداری خود هستند.

 نویسندگان مقاله می گویند: چندین مکانیزم بیولوژیکی می تواند توضیح دهنده ی این رابطه باشد که از جمله می توان به ارتباط اضافه وزن وچاقی با مسمومیت حاملگی، دیابت بارداری، دیابت نوع 2، فشارخون بارداری و ناهنجاریهای مادر زادی که قویاً با خطرمرگ جنین و نوزاد ارتباط دارند، اشاره کرد. نتایج این تحقیق در مجله ی JAMA(16 April 2014)منتشر گردید.

در سراسر جهان 2.7میلیون مرده زایی تنها در سال 2008 گزارش گردید، علاوه براین بر اساس تخمین های موجود 3.6میلیون نوزاد (زنده متولد شده اما قبل از رسیدن به روز بیست وهشتم می میرند) در سال اول جان خود را از دست می دهند.

بهترین نمایه ی توده ی بدنی در دوران بارداری برای جلوگیری از مرگ جنین یا نوزاد هنوز تعیین نشده است. محققین کالج سلطنتی انگلیسی به بررسی و بازنگری مطالب در این زمینه و متاآنالیز نتایج برای ارزیابی ارتباط BMIزنان باردار (قبل و در ابتدای  بارداری) و خطر مرگ جنین ، مرده زایی وخطر مرگ نوزاد پرداختند. پس از جستجو در متون علمی، محققین 38 مطالعه در این زمینه را یافتند که در متاآنالیز خود وارد کردند. در این 38 مطالعه بیش از 10147 جنین مرده، بیش از 16274 مرده زایی و پیش از 4311 مرگ Perinatalیا حوالی زایمان (کمی پیش و کمی بعد از زایمان) و 11294 مگر نوزاد و 4983 مرگ کودک (کمتر از هفت سال) گزارش شده بود.

 محققین دریافتند که حتی افزایش متوسطی در BMIمادر با افزایش خطر مرگ جنین، مرده زایی خطر مرگ نوزاد، مرگ حوالی زایمان و مرگ کودکی ارتباط دارد.

بیشترین خطر در بین زنانی با BMIبرابر با 40 گزارش شد که خطر مرگ را در موارد گفته شده 2 تا 3 برابر زنانی که BMIآنان20 بود، بالا می برد.

نوبسندگان مقاله معتقدند عواملی مانند مسمومیت حاملگی، دیابت بارداری، دیابت نوع 2، فشار خون حاملگی، ناهنجاریهای مادرزادی که مرتبط با افزایش  وزن یا چاقی مادر است قویاً با افزایش خطر مرگ جنین، مرده زایی ومرگ نوزاد مرتبط می باشند. با این حال هنوز برای بررسی مکانیزیم های دخیل در این مسئله نیاز به انجام تحقیقات بیشتر وجود دارد. در دستورالعمل  مدیریت  وزن زنانی که قصد بارداری دارند باید این یافته ها لحاظ شود تا هزینه ها و بار سنگین مرگ نوزاد، مرده زایی ومرگ جنین کاهش یابد.

منبع:JAMA, 2014; 311 (15): 1536 DOI: 10.1001/jama.2014.2269

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا